یک پروتئین سیستم ایمنی و جلوگیری از دیابت نوع 1

 محققین استرالیایی پروتئینی را در سیستم ایمنی معرفی کردند که دارای پتانسیل متوقف کردن یا معکوس کردن بروز دیابت نوع 1 درمراحل اولیه ی بیماری – قبل از تخریب سلولهای بتا- است . این کشف نشان داد که این پروتئین مسئول حفاظت از بدن دربرابر پاسخ های اضافه ی سیستم ایمنی است و می تواند برای درمان یا حتی جلوگیری از سایر اختلالات ایمنی نظیر مالتیپل اسکلروز و آرتریت روماتوئید بکار رود.

پرفسور Harrison، دکتر sanchezو دکتر zhanoسرپرست تیمی ازمحققین از بخش مولکولار مدیسین انستیتو Walter and Eliza Hallبودند که پروتئین CD52را که یک پروتئین ایمنی می باشد به عنوان مسئول  ساپرس کردن پاسخ ایمنی معرفی کردند و پتانسیل این پروتئین را در محافظت  دربرابر بیماریهای اتوایمیون تعریف نمودند.

نتایج این تحقیق درمجله ی Nature Immunologyمنتشر گردید.

در بیماریهایی که به بیماریهای اتوایمیون معروف هستند سیستم ایمنی اشتباهاً  به بافت های خودی بدن حمله می کند. پرفسور Harrisonمی گوید: پروتئین CD52وعده ی بزرگی به عنوان یک عامل درمانی برای جلوگیری و درمان بیماریهای اتوایمیون نظیردیابت نوع 1 است.

 مکانیزم خاموش نمودن پاسخ ایمنی توسط CD52که بدن برای تنظیم خود و محافظت از پاسخهای اضافه  و مخرب سیستم ایمنی  بکار می برد قبل از این نامشخص بود .

پرفسور هاریسون می افزاید: ما درمورد چشم انداز استفاده از این کشف در کارهای بالینی در آینده بسیار هیجان زده هستیم .

 پرفسور هاریسون می گوید : وجود سلولهای Tسیستم ایمنی که دارای مقادیر زیادی CD52هستند یا مقادیر زیادی از این پروتئین را ترشح می کنند برای حفظ تعادل نرمال  سیستم ایمنی ضروری است. در یک مدل پری کلینیکی دیابت نوع 1، دانشمندان نشان دادند که  حذف سلولهای تولید کننده ی CD52سبب تسریع  ابتلا به دیابت می شود، به همین علت دانشمندان تصور می کنند که وجود سلولهای  آزاد کننده ی CD52برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای اتوایمیون ضروری هستند  و پروتئین CD52پتانسیل زیادی به عنوان یک عامل درمانی دارد.

دکتر هاریسون می گوید: بنظر می رسد پروتئین CD52نقش غالبی در کنترل  یا خاموش کردن فعالیت ایمنی درمراحل اولیه ی پاسخ ایمنی دارد.ما نوعی از سلولهای Tبسیار تخصصی را یافتیم که مقادیر زیادی پروتئین CD52را حمل می کنند این سلولها با رها کردن این پروتئین فعالیت سایر سلولهای Tرا کاهش داده و از پاسخ های کنترل نشده ی ایمنی جلوگیری می کنند.

 این سلولها به عنوان یک مکانیزیم ترمز ابتدایی برای بدن عمل می کنند.

پرفسور Harrisonمی گوید: هدف آنها جلوگیری ونهایتاً درمان دیابت نوع 1 است، در مدلهای جانوری دانشمندان موفق به جلوگیری از ابتلا به دیابت و درمان دیابت نوع 1 شده اند . او می افزاید: من بسیار به این نتایج و تعبیر آنها در انسان  در آینده ای نه چندان دور امیدوار هستم.

منبع: sciencedaily.com/releases/2013/05/130520104932.htm